Energy & Utilities Cloud – cz. 1: Wprowadzenie do sektora

Energy & Utilities Cloud – cz. 1: Wprowadzenie do sektora

Energy & Utilities Cloud – cz. 1: Wprowadzenie do sektora

Rozpoczynamy nową serię Salesforce na wyciągnięcie ręki – tym razem zaglądamy do świata energetyki i użyteczności publicznej! Naszym przewodnikiem jest Przemek Ciempiel, architekt rozwiązań z prawie 20-letnim doświadczeniem w branży utilities.

W tym odcinku:
⚡ Czym naprawdę jest sektor energetyczny i jakie wyzwania dziś go kształtują
🌍 Energy 4D – dekarbonizacja, decentralizacja, digitalizacja i demokratyzacja
🏭 Jak wygląda deregulacja rynku energii w Polsce i Europie
☀️ Co oznacza transformacja w kierunku czystej energii – i gdzie jesteśmy
🧑‍💼 Jak Salesforce i Energy & Utilities Cloud wspierają zmianę modelu działania – z myślenia produktowego na podejście zorientowane na klienta

Poznasz podstawy rynku, technologiczne zmiany i pierwsze funkcjonalności chmury Salesforce dla branży energetycznej.

📌 To świetny start, jeśli chcesz zrozumieć, dlaczego AI i CRM w energetyce to nie przyszłość, a teraźniejszość.

#Salesforce #EnergyAndUtilitiesCloud #Utilities #TransformacjaCyfrowa #CRM #SztucznaInteligencja #coffeeforce

Episode Transcript:

Cześć, witajcie serdecznie, z tej strony Łukasz Bujłos z Coffee and Force i zapraszam Was na kolejny odcinek w ramach serii podcastów SalesForce na wyciągnięcie ręki.

SalesForce na wyciągnięcie ręki to porcja inspirujących rozmów i historii prosto ze świata SalesForce. Ten projekt stworzony z myślą o Tobie powstał przy współpracy z samym SalesForce, aby przybliżyć tajniki technologii chmurowej, zarządzania relacjami z klientami i nie tylko. Przygotuj się na dawkę inspiracji i wiedzy, która może zmienić Twoje spojrzenie na technologie w biznesie.

Zrelaksuj się, bądź z nami i odkrywaj nieznane zakątki SalesForce w każdym odcinku. A dziś porozmawiamy sobie o dosyć fajnym i ciekawym temacie, jak przyspieszenie transformacji cyfrowej w branży energetycznej. Porozmawiamy tutaj o nowym produkcie SalesForce'owym Energy and Utilities Cloud, a moim Waszym gościem jest Przemek Ciempiel.

Przemek Ciempiel, architekt rozwiązań biznesowych z prawie 20-letnim doświadczeniem w branży użyteczności publicznej, jest specjalistą w zakresie transformacji i usprawniania procesów biznesowych. Karierę rozpoczął w Oracle, gdzie był częścią Oracle Utilities Global Business Unit, specjalizując się w obszarach billingu i CRM. Przez ostatnie 6 lat pracował jako program architekt w SalesForce oraz w LoCity, kolebka SalesForce Industries.

Współpracował z wieloma znaczącymi graczami w Europie, takimi jak Fatenfal, EDF, Veolia, Engi, Motor Oil i inni. Przemek znany jest ze swojego doświadczenia i wiedzy w branżowej, a także ze stosowania prostych i efektywnych rozwiązań. W lutym 2024 roku założył NFX Consulting, firmę specjalizującą się w wdrożeniach SalesForce dla sektora energetycznego i użyteczności publicznej.

Firma ta łączy innowacyjne technologie z dogłębną wiedzą branżową, dostarczając klientom rozwiązania idealnie dopasowane do ich potrzeb. Przemek jest znany z zaangażowania w dostarczanie najwyższej jakości usług, a jego celem jest uczynienie NFX Consulting liderem transformacji technologicznej dla sektora utilities. Cześć Przemek, dzięki wielkie, że znalazłeś czas i chcesz się podzielić swoim doświadczeniem.

Może zaczniemy od początku w ogóle o sektorze energetycznym. Myślę, że ta świadomość jest dosyć mała, z mojej strony również. Jakbyś mógł powiedzieć, jakie wyzwania stoją przed sektorem energetycznym, co cechuje, czy są jakieś takie szczególne cechy, które wyróżniają ten sektor energetyczny i co to jest? Dzień dobry Łukasz, witam cię serdecznie, witam wszystkich słuchaczy i fanów twojego podcastu.

To, że wiedza jest mała o sektorze energetycznym to jest dosyć powszechne. Ja przed wejściem do pracy w tym obszarze wiedziałem tylko, że dostaję fakturę i muszę ją zapłacić, a czym były poszczególne linijki już było ciężko zrozumieć. Natomiast cały sektor energetyczny jest dużo szerszy.

Zacznijmy może od tego, co się w tym sektorze nie zmienia. Jest to tak jakby fakt, że przedsiębiorstwa z tego sektora ponoszą społeczną odpowiedzialność za dostarczanie bezpiecznych, niezawodnych i dostępnych cenowo usług. A to wszystko musi być przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów obsługi.

Czyli my wszyscy musimy mieć zapewniony dostęp do tej energii, możemy mieć możliwość jej zakupu, korzystania z niej i tak dalej. Tak jest to jakby misja tego sektora. I właśnie to, żeby zapewnić ten dostęp i równocześnie jakieś dostępne cenowo usługi i niskie koszty jest największym wyzwaniem, moim zdaniem, dla firm energetycznych.

Jak mi się trochę przeczy, mówisz o niskich kosztach, cały czas słyszymy o podwyżkach cen energii, więc tutaj szczerze mówiąc mówisz, ok, niskie koszty, niskie koszty, a cały czas słyszymy tylko o podwyżkach, nie? To jest pewien paradoks rzeczywiście tego, który możemy też tutaj trochę wprowadzić. Jasne, zaraz powiemy o tych wyzwaniach też, które te firmy mają i skąd się te podwyżki ewentualne nie mogą brać. Dzisiaj firmy muszą się dostosować do aktualnych trendów, do wymagań klientów i to czego oczekuje od takiej firmy klient jest, że dostawca energii będzie nowoczesny, będzie odpowiedzialny społecznie, nie będzie podwyższał cen, natomiast będzie prowadził bardzo sprawną i szybką obsługę klienta, będzie się troszczył o środowisko przez na przykład zapewnienie dostępu do zielonej energii.

Tak są to oczekiwania rynkowe i światowe klientów i całych krajów i dlatego firmy energetyczne dzisiaj inwestują bardzo w nowe technologie, aby zmienić sposób transportu, sposób produkcji energii, sposób sprzedaży, aby dużo sprawniej i dużo lepiej zarządzać tymi systemami energetycznymi i zmniejszyć straty i chcą działać dużo bardziej efektywnie. Kiedy mówimy o wyzwaniach branży energetycznej musimy powiedzieć o tak zwanym pakiecie Energy 4D. Energia 4D to są cztery literki, które mówią o obszarach, w których następują dzisiejsze zmiany na tym rynku i są nimi dekarbonizacja, czyli jest to kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi, gdzie wszystkie firmy są zobowiązane do zmniejszania emisji gazów cieplarnianych i przechodzenie bardziej na odnawialne źródła energii.

Więc to wymaga dużo dużych inwestycji, dużych zmian technologicznych. Jest to nasze pierwsze D. Drugie D to decentralizacja. Dzisiejszy model opiera się na dużych elektrowniach, które produkują energię.

Następnie ta energia jest transportowana, transformowana i przesyłana do końcowych klientów. Dzisiaj szuka się rozwiązań, gdzie jest ten proces dużo bardziej rozproszony, czyli powstają mniejsze elektrownie, mniejsze generatory energii, takie jak właśnie panele słoneczne czy turbiny wiatrowe, przez co koszty przesyłu stają się nieco niższe, odporność globalna sieci, odporność na awarnie i tego typu rzeczy jest dużo bardziej restrykcyjna, ale również to wiąże się z zmianą sposobu pracy, sposobu zarządzania taką siecią i nakładami, które na to muszą być wyłożone. Następny element to jest cyfryzacja, z angielskiego digitalizacja, żebyśmy naszym 4D zostali.

No i tutaj dochodzimy do trochę naszego tematu, chociaż wszystko gdzieś tam się w pewnym momencie wiąże, wykorzystanie technologii cyfrowych do sprawnego zarządzania energią. Słyszymy teraz o inteligentnych licznikach, inteligentnych sieciach, firmy proponują różnego rodzaju sensory, które pozwalają na pomiary, poboru itd. To wszystko po to, aby sprawnie i efektywnie reagować w czasie rzeczywistym na zapotrzebowanie energii, bo musimy pamiętać też, że problemy energii to nie jest kwestia jej produkcji, ale kwestia jej stałej produkcji.

Problemami są te piki, które nas dwa razy dziennie spotykają, czyli rano, kiedy wszyscy ludzie wstają do pracy, włączają swoje maszynki itd. i również wieczorem, kiedy wracamy, włączamy telewizor, odgrzewamy jedzenie, robimy cokolwiek. Więc tak naprawdę dzisiaj tego typu urządzenia pozwalają również jakoś zaplanować lepiej, a także proponować klientom różne sposoby rozkładania tych czynności i używania tej energii w czasie.

I ostatnie D to jest demokratyzacja, która oznacza, że dzisiaj klienci odkrywają dużo większą rolę na tym rynku. Dzisiaj możemy być również producentami, posiadając nasze panele, możemy naszą energię sprzedawać. Powstają różne platformy, dzięki którym możemy prowadzić wymianę i sprzedaż naszej energii.

Nie wiem, jak jest to popularne w Polsce. Generalnie jest to trend, który się mocno rozwija. W chwili obecnej na pewno możemy sprzedawać swoją energię po jakiejś tam cenie do naszego dostawcy energii.

Jesteśmy dużą częścią tego rynku i to sprawia także, że firmy energetyczne muszą się dostosować do zmiany tego modelu. To są tak jakby cztery obszary, przed jakimi wyzwaniami rynek stoi i jak sobie z nimi radzi. Są te tematy rzeczywiście bardzo obszerne i bardzo ciekawe.

Naprawdę zachęcam do zapoznania się głębiej i poszukania informacji na ten temat, żeby poznać ten bardzo pasjonujący rynek. Ciekawe. Temat, jak mówisz, duży, obszerny.

Dodatkowo jeszcze przepisy lokalne, czy przepisy też, jeżeli mówimy tutaj o Europie, Unii Europejskiej, które co chwilę narzucają. Teraz mamy też z energią bardzo taki popularny trend, który mówimy, ok, inwestujmy i przechodźmy na czystą energię. Jakbyś mógł jeszcze tutaj bardziej poruszyć tam, wytłumaczyć na czym polega ten trend, na czym polega ta czysta energia.

Pewnie tutaj mówiłeś troszkę o węglu, że mamy inne alternatywne opcje. Czy rzeczywiście łatwo takim firmom wejść i zrobić taką transformację z perspektywy, gdzie produkowanie energii wiązało się tylko z dostarczaniem węgla i produkcją energii, po te nowe technologie? Powiedzieliśmy, że jednym z tych naszych wyzwań jest dekarbonizacja i obniżenie tej emisji gazów cieplarnianych. Więc głównym tak jakby działaniem w przechodzeniu na czystą energię jest rzeczywiście zamiana tych paliw kopalnych na inne rodzaje energii, idealnie odnawianej.

Więc przechodzenie na odnawiane źródła energii takie jak farmy fotowoltaiczne czy farmy wiatrowe jest tak jakby jednym z podstawowych działań. I powstają dzisiaj na świecie i w Europie i w Polsce duże tego typu przedsięwzięcia. W tym roku w Chinach otworzono największą na świecie farmę fotowoltaiczną, która ma obszar 800 tysięcy kilometrów i generuje prąd o mocy 5 gigawatt.

Jest to moc, która jest zbliżona do naszej elektrowni w Bełchatowie. W Polsce największą farmą fotowoltaiczną jest farma, według mojej wiedzy, w Zwartowie, która ma moc 204 megawatt. Jeżeli chodzi o farmy wiatrowe, to mamy w Norwegii farmę, która jest pierwszą w Europie, a drugą na świecie jest to Markbyden.

I oni mają 2 gigawatty energii wiatrowej. A dla porównania w Polsce mamy Margonin, tu mamy Markbyden, tu mamy Margonin, przypadek, nie sądzę. Margonin ma moc 120 megawattów.

I tak jakby wykorzystanie tych źródeł energii odnawialnej jest podstawowym sposobem na eliminację tych paliw kopalnych w produkcji energii. Natomiast nie tylko duże elektrownie są tutaj istotne. Tak jak powiedzieliśmy tutaj też o demokratyzacji wcześniej i decentralizacji.

Powstawanie takich mniejszych ośrodków generowania energii, a również bardzo małych na naszych dachach, na naszych orodach, w naszych domach, jest bardzo znaczącym ruchem w przemianę tej energii na energię zieloną, tudzież zwaną czystą. Do tego dochodzą również oczywiście takie rzeczy jak firmy energetyczne. To też jest ciekawa rzecz do powiedzenia, że dotychczas mówimy cały czas o jakimś biznesie.

Biznesie firm energetycznych, który musi sprzedawać produkt, żeby zarabiać na nim pieniądze. Teoretycznie sprzedać więcej znaczy zarobić więcej. Dzisiaj ten rynek się przekształca i zaczyna się podejście typu sprzedać mniej to lepiej.

Czyli jak zrobić, żeby mimo wszystko ten biznes poprawnie działał. Sprzedaż mniejszej ilości energii może być wbrew pozorom dużo bardziej korzystna zarówno dla nas, jak i dla firm, które je sprzedają. Dobra, ale tutaj przerobić to jest ciekawy wątek, który powiedziałeś, bo tutaj kilka paradoksów.

Z jednej strony jest informacja, że oszczędzacie energię i idziemy w tym kierunku. Z drugiej strony produkujemy też sprzęty, które też pobierają mniej prądu, więc też powodujemy, że tej energii jest mniej. I ty teraz mówisz, i tutaj za bardzo tego nie rozumiem, jak firma, która sprzedaje energię, produkuje i te wszystkie koszty ma zarabiać na tym, że my z energii będziemy korzystać mniej niż więcej.

Gdzieś tutaj za bardzo tego nie rozumiem. Jest to ciekawy paradoks. Rzeczywiście w moich ustach może jest to nieco wyolbrzymione i wyidealizowane.

Natomiast wszyscy mamy świadomość tego, że energię musimy oszczędzać i korzystać z niej jak najmniej. Jest to jakby pierwszy krok do tego wszystkiego. Z punktu widzenia firm energetycznych sprowadza się to do faktu, że energia sama w sobie nie jest jedyną wartością dodaną, które takie firmy mogą nam dostarczyć.

I tutaj właśnie zaczynamy już mówić o innym podejściu do klienta, o firmach, które działają wokół klienta. Salesforce Energy Utilities Cloud jest zwany Customer Centric Solution. Jest to rozwiązanie, które jest zbudowane wokół klienta, nie wokół jego punktu dostępu, tam gdzie on dostaje prąd, co jest tak jakby tradycyjnym modelem, natomiast wokół klienta.

I wszystkie usługi, wszystkie procesy, wszystkie akcje, które się wokół tego klienta dzieją, są sterowane tak jakby z tej perspektywy, są personalizowane i adresowane bezpośrednio do niego. Co pozwoli nam z jednej strony znacznie obniżyć koszty obsługi i znacznie obniżyć różne koszty marketingowe i tego typu rzeczy. Z drugiej strony jest to rzeczywiście jakiś nakład finansowy, żeby to zrobić, natomiast cały problem rzeczywiście polega na znalezieniu pewnego balansu i wycentrowania tych dwóch rzeczywiście rozbieżnych wizji.

Ok, to jeszcze zanim przejdziemy bezpośrednio do naszego głównego punktu podcastu i porozmawiamy sobie o nowym rozwiązaniu Salesforce, może nie takim nowym, to też zaraz tam wyjaśnisz, ale jeszcze może odpowiedzmy sobie na pytanie, jak ta branża energetyczna wygląda, jeżeli chodzi o firmy, bo pewnie większości słuchaczy się skojarzą dużych dostawców, mamy dwóch kluczowych dostawców może w Polsce i to jest jakby wprowadzamy produkt Salesforce i tylko mamy dwóch głównych graczy. Powiedz, czy są to już mniejsze firmy i jak ten rynek energetyczny wygląda? To zależy od krajów generalnie, bo rynki zazwyczaj są regulowane i deregulowane. Polska jest od 2007, ile dobrze pamiętam, rynkiem deregulowanym, co znaczy, że rynek nie jest sterowany przez rząd, ceny nie są ustalane przez rząd, a to rynek je reguluje i ustala według jakichś tam swoich zasad.

Co sprawiło? Na rynkach regulowanych zazwyczaj jest tak, że producent, dystrybutor i sprzedawca energii to była jedna firma, która zażąda całym łańcuchem dostaw. Na rynkach deregulowanych mamy tak, że jest producent energii, czyli zazwyczaj elektrownia, która to produkuje dany prąd. Następnie mamy firmę, która zajmuje się transportem energii wysokich napięć, czyli te wielkie słupy, które często widzimy gdzieś na drogach z kablami, które je ciągną na długie odległości.

Następnie to dochodzi do punktów dystrybucji, gdzie energia jest dystrybuowana do poszczególnych mieszkań, a ten element, w którym już klient zakupuje tę energię, jest obsługiwany przez kolejną, już czwartą firmę w tym łańcuchu, czyli sprzedawcę energii. W dzisiejszym momencie oczywiście, jeżeli chodzi o produkcję, transport i dystrybucję, nie mamy za bardzo wyboru, gdyż jest to infrastruktura, która do kogoś należy i ktoś ją obsługuje. Natomiast w kwestii sprzedaży mamy wybór.

Kiedyś mieliśmy jednego, być może jest dwóch. Coraz więcej firm, małych firm zaczyna działać na rynku energii, ponieważ, spójrzmy na to tak jakby upraszczając zupełnie, jest to po prostu kwestia podpisania umowy pomiędzy klientem i zakontraktowania odpowiedniej ilości energii, którą ja jako sprzedawca muszę zamówić od producenta, przesłać i dostarczyć do klienta. Więc jakby wejście techniczne w to być może jest niewielkie, oczywiście finansowe jest to bardzo duża inwestycja, natomiast powstają coraz bardziej mali sprzedawcy energii, którzy na tym rynku się liczą.

Wiemy jak ten biznes wygląda, jak sektor energetyczny wygląda. Przejdźmy teraz do naszego głównego punktu, czyli tajemniczy produkt salesforce'owy Energy and Utilities Cloud. Jakbyś mógł powiedzieć, co to za wytwór salesforce'owy? Wytwór? No nie salesforce'owy, chociaż poniekąd.

Teraz pod marką salesforce'a, tak? Teraz pod marką salesforce'a. Energy and Utilities Cloud jest to jedna z chmur salesforce'a, która wchodzi w skład tzw. Industries Cloud.

Są to rozwiązania, które są dedykowane dla poszczególnych sektorów biznesowych, które pozwalają na usprawnienie procesów zarządzania kontaktami z klientami, bo mówimy cały czas o systemach CRM, bo to jest tak jakby core salesforce'a, więc jest to usprawnienie zarządzania procesów z klientami w danej konkretnej branży. W naszym przypadku jest to branża Energy and Utilities. Ja przez większość czasu będę używał branży energetycznej, ale zazwyczaj mam na myśl, angielskie słowo utilities bardzo ładnie opisuje wszystko.

Takiego słowa jakoś w Polsce chyba się nie do końca przyjęło. Mówi się o usługach publicznych, ale jakoś tak nie bardzo to przychodzi, więc trzymajmy się tej energii. Energy and Utilities Cloud zostało stworzone przez firmę Velocity.

Firma Velocity była małym startupem, który tworzył rozwiązania dodatkowe na rozszerzające działalność salesforce'a dla poszczególnych, wówczas było chyba pięć czy sześć różnych sektorów. W 2002 Velocity zostało kupione przez salesforce i od tamtej pory weszło to do Industries Cloud. Głównym celem tego rozwiązania jest przyspieszenie transformacji cyfrowej w branży energetycznej.

Tak jak powiedzieliśmy, zmian jest na rynku bardzo dużo, ten rynek jest bardzo dynamiczny. Stare systemy są dosyć, powiedzmy sobie, ociężałe i wprowadzanie w nich zmian jest dosyć problematyczne i zajmuje czas i zabiera pieniądze. Ideą Energy Utilities Cloud jest tak naprawdę przyspieszenie i, powiedzmy sobie, efektywne działanie i wprowadzanie zmian w swoich procesach bez potrzeby kodowania.

To jest takie jakby hasło, że tak powiem, sprzedażowe low-code. Oczywiście wiedza techniczna i technologiczna jest niezbędna i bardzo ważna w tym wszystkim. Dobra, to teraz zanim sobie przejdziemy, jakbyś mógł powiedzieć, jakie są takie kluczowe funkcje tej platformy, może na ogólnym poziomie, zaraz sobie wejdziemy, może omówimy kilka konkretnych, ale wiem, że to jest CRM, należy do Salesforce Industry i jakie rzeczy tak na ogólnym poziomie możemy robić? No tak, tak jak powiedziałeś, Salesforce jest platformą CRM.

Energy Utilities Cloud jest to rozwiązanie CRM stworzone dla branży energetycznej przez ludzi z branży energetycznej. To też jest ważny element, że pracowali nad tym ci, którzy znają ten biznes tak jakby od środka. Więc z punktu widzenia takiego funkcjonalnego, to mamy generalnie standardowe moduły, które znajdziemy w każdym systemie CRM.

Jest to spersonalizowana obsługa klienta, zarządzanie kontaktami, obsługa zgłoszeń i incydentów, zarządzanie infrastrukturą, zarządzanie operacjami. Do tego mamy katalog produktów. Są to elementy, które generalnie znajdziemy niemalże w każdym CRM-ie, z tym, że z punktu widzenia oczywiście Energy Utilities Cloud są one, że tak powiem, podrasowane czy dostosowane do potrzeb sektora energetycznego, które pozwala właśnie przechowywać specyficzne informacje i analizować różne procesy.

Do tego dochodzi także możliwość cyfryzacji i automatyzacji zadań. Do tego mamy też moduł analityczny. Jest jeszcze kilka innych funkcjonalności, które się rosną tak naprawdę z każdym nowym wydaniem i jest tego naprawdę sporo.

Wiesz co, rozmawialiśmy jeszcze, bo mówisz o tych czterech różnych, że mamy producenta, przesył, później dostawca, sprzedawców. Czyli ten produkt Energy Utilities Cloud jest bardziej do tego ostatniego sektora przewidziany? Na chwilę obecną dużo, bardzo dużo większość funkcjonalności odnosi się właśnie do sprzedawców energii. Natomiast jest też wykorzystywany często dla dystrybutorów, bo już pojawiają się moduły zarządzania operacjami sieciowymi, zarządzania ekipami itd., które pozwalają na reagowanie, wysyłanie ekip do poszczególnych incydentów, do klientów itd.

Więc jest również firmy z obszaru dystrybucji również korzystają z tego modułu. Jest wizja i praca nad właśnie wsparciem bardziej części produkcji i transportu energii, natomiast na chwilę obecną to nie jest raczej rozwiązanie przeznaczone do tego celu. I tu postawimy sobie kropkę i zakończymy pierwszą część naszego podcastu.

A w kolejnych częściach będziemy mówić o modułach, narzędziach czy aplikacjach związanych z Energy and Utilities Cloud. Porozmawiamy również o implementacjach, korzyściach czy krytycznie spojrzymy na rozwiązania właśnie w tej technologii. Do usłyszenia już za chwilę.

Technologii i ekosystemy Salesforce w Polsce. Podcasty, aktualności, wydarzenia. Nie tylko przy kawie.

Gospodarz podcastu:

Łukasz Bujło

Twórca portalu, lider społeczności Wrocław Trailblazer Community

Type at least 1 character to search