Zwolnienia w firmie Salesforce
Chcielibyśmy odnieść się do wczorajszych doniesień zza oceanu. Na początek przytoczymy artykuł pochodzący z serwiu Salesforceben.com, następnie dodamy nasz komentarz w tej sprawie jak i m.in. opublikujemy treść maila Marca Benioffa wysłanego do pracowników, którą przekazał Salesforce naszej redakcji.
Salesforce ogłosił, że w nadchodzących tygodniach zwolni około 10% swoich pracowników, a także zamknie niektóre biura. Nie są to pierwsze zwolnienia, ponieważ w listopadzie 2022r. zostało zwolnionych około 1000 pracowników.
Wiadomość została ogłoszona (04.01.2023) po tym, jak Marc Benioff wysłał list do pracowników. Powoływał się na to, że Salesforce „zatrudnili zbyt wiele osób” podczas pandemii.
Zwolnienia w Salesforce
Ze smutkiem przyjąłem wiadomość o zwolnieniu około 1000 pracowników Salesforce na początku listopada. Jeszcze bardziej niefortunne jest to, że około 7 000 z ponad 70 000 pracowników Salesforce zostanie zwolnionych dzisiaj i w nadchodzących tygodniach.
Ta runda zwolnień wydaje się być bezpośrednią odpowiedzią na ostatnie kwartalne zarobki Salesforce; na poziomie 14%; co oznacza najniższy wzrost rok do roku w przeciągu ostatnich lat. Przed Q4 2022 Salesforce odnotowywał – mniej wiecej – wzrost o 20% w każdym kwartale przez ostatnią dekadę. Możemy zatem przypuszczać, że w 2023 roku zaobserwujemy pogorszenie stuacji gospodarczej.
Podczas pandemii COVID-19, kiedy to wiele firm próbowało przenieść się do chmury, firmy technologiczne, takie jak Salesforce, odnotowały ogromny popyt na ich usługi. Doprowadziło to do ogromnego wzrostu cen akcji technologicznych, wzrostu przychodów i zatrudnienia.
W sierpniu 2022 r. Salesforce poinformował w oświadczeniu złożonym przez firmę, że zatrudnienie wzrosło o 36% w ciągu ostatniego roku „w celu zaspokojenia wyższego zapotrzebowania na usługi ze strony naszych klientów”. W styczniu 2022 roku łącznie było 73 541 pracowników.
Od tego czasu obserwujemy globalne spowolnienie gospodarcze, wojnę, rosnące ceny i wahania kursów walut, co oznacza, że dla wielu firm technologicznych zwolnienia były konieczne, aby lepiej odzwierciedlić obecny klimat gospodarczy, w przeciwieństwie do boomu w latach 2020-2021.
W liście do pracowników Marc Benioff napisał:
Ponieważ nasze przychody wzrosły w wyniku pandemii, zatrudniliśmy zbyt wielu ludzi, co doprowadziło do spowolnienia gospodarczego, z którym mamy obecnie do czynienia, i biorę za to odpowiedzialność.
Co to oznacza dla ekosystemu?
W ostatnich tygodniach z Salesforce napływało sporo negatywnych wiadomości, zwolnienia, masowe odejścia kadry kierowniczej oraz cena akcji, której nie widziano od poziomów z 2019 roku.
To wszystko może być dość przerażające, jeśli pracujesz w ekosystemie Salesforce. Ważne jest, aby śledzić, co dzieje się w samej firmie, ale powinniśmy oddzielać te wiadomości od rynku pracy Salesforce.
Cena akcji Salesforce jest obecnie o 56% niższa od szczytów wywołanych przez COVID-19. Podczas gdy wiele firm technologicznych odnotowało podobny spadek, Salesforce stara się, aby inwestorzy byli zadowoleni ze sposobu, w jaki firma jest obecnie zarządzana, zwłaszcza w porównaniu z rywalami, takimi jak Microsoft i Oracle.
Ale czy Salesforce i zdrowy rynek pracy, który zbudował, znikną?
Salesforce ma aż 22,9% udziału w rynku CRM, czyli więcej niż Samsung czy Apple na rynku smartfonów , odpowiednio 21% i 16%. I w przeciwieństwie do smartfonów, które są wymieniane co kilka lat, Salesforce jest platformą głęboko zakorzenioną w organizacjach, które z niej korzystają; Salesforce pomaga firmom zwiększać przychody, usuwać nieefektywności i ostatecznie przynieść satysfakcję klientom.
Tak więc, chociaż ostatnie wiadomości o zwolnieniach i powolnym wzroście przychodów nie są dobre dla krótkoterminowej przyszłości Salesforce, nie zmieniają podstaw Salesforce – 150 000 klientów na całym świecie, najlepszy w swojej klasie zestaw produktów, bogaty ekosystem partnerów i jedna z najbardziej innowacyjnych platform low-code.
Oznacza to jednak, że w ciągu ostatnich czterech miesięcy Salesforce sprzedawał mniej, co znalazło odzwierciedlenie w ich kwartalnych zarobkach. Może to mieć bezpośredni wpływ na niektóre nowo utworzone role Salesforce przeznaczone do prowadzenia wewnętrznych wdrożeń, a także na partnerów konsultingowych i partnerów AppExchange, którzy będą mieli mniej nowych klientów Salesforce do sprzedaży. Ale znowu, nie ma to wpływu na ponad 150 000 klientów, którzy wciąż gdzieś tam są.
Prawdopodobnie wpłynie to również bezpośrednio na badanie Salesforce IDC z 2021 r., które wykazało 1,2 biliona dolarów nowych przychodów biznesowych i 9,3 miliona nowych miejsc pracy dla gospodarki Salesforce.
Streszczenie
To naprawdę wstyd, że ta wiadomość wyszła dzisiaj z Salesforce, ale pokrzepiająca jest świadomość, że wszyscy pracownicy, których to dotyczy, będą wspierani przez Salesforce i otrzymają hojne pakiety wynagrodzeń.
W chwili pisania tego tekstu cena akcji Salesforce wzrosła o ponad 4%, co oznacza, że te zwolnienia zostały bardzo dobrze przyjęte przez inwestorów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o bieżących wydarzeniach wewnątrz Salesforce, polecam ten artykuł TechCrunch , który daje pewien wgląd w obecną kondycję firmy w porównaniu z obecnym klimatem gospodarczym. Zostawię was z tym komentarzem z artykułu:
Naszym pierwszym celem było zrozumienie stanu Salesforce. Wszystko jest w porządku, nawet jeśli trwa kryzys wzrostu, z którym borykają się teraz wszystkie firmy SaaS.
Źródło: Powyższy tekst został przetłumaczony i pochodzi z serwisu salesforceben.com
Dopowiadając do powyższego artykułu chcelibyśmy zazaczyć jak dokładnie ilość pracowników w firmie zmieniała się. Salesforce miał prawie 80 000 pracowników na całym świecie na dzień 31 października 2022, w porównaniu z ponad 49 000 pracowników na dzień 31 stycznia 2020 r.
Nasza redakcja Coffee & Force skontaktowała się działem komunikacji Salesforce z prośbą o komentarz. W odpowiedzi dostaliśmy między innymi treść maila, który został wysłany przez Marc Benioff do pracowników Salesforce:
Moc ekosystemu Salesforce
Przyjaciół poznaje się w biedzie. I tak można rzecz o ekosystemie Salesforce i Trailblazers. Już tłumaczę o co chodzi. Zwolnienie 10% załogi na pewno jest smutnym faktem. Niemniej jednak pamiętajcie, że osoby te dostaną odpowiednią odprawę (w USA – 5 miesięczną pensję) oraz wsparcie czy dodatkowe benefity. Nie zostaną pozostawieni sami sobie.
Wsparcie płynie nie tylko z samej firmy ale ekosystemu Salesforce. Na LinkedIn pojawił się bardzo duży ruch. Większość to oddolne inicjatywy, gdzie Trailblazers oferują swój czas, przekazują kontakty oraz wiedzę (freelancer, założenie własnej firmy, aktualne oferty pracy). Dodatkowo same firmy i klienci oferują miejsca pracy. Potwierdza to moc ekosystemu Salesforce, moc Ohana.
Poniżej to tylko kilka z nich:
Wpływ na nasz region i na ekosystem
Warto rozdzielić kwestię sytuacji w samej firmie Salesforce od sytuacji w ekosystemie Salesforce. Zaniepokojeni mogą być Ci, którzy w najbliższym okresie planowali aplikować do samego Salesforce.
Niemniej jednak sama sytuacja nie przekłada się bezpośrednio na ekosystem Salesforce. Należy pamiętać, że w skład ekosystemu wchodzą konsultanci, specjaliści, partnerzy oraz klienci – gdzie technologia jest dostępna na co dzień. Salesforce jest najpopularniejszą platformą low codingową, która wciąż się rozwija i będzie rozwijać. Dlatego spokojni jesteśmy o ogólną kondycję samego ekosystemu. Z pewnością w tym roku zauważymy spowolnienie, mniejszą ilość ofert pracy, mniejszą ilość nowych klientów, ale zarówno nowe projekty jak i zapotrzebowanie będzie, tylko w mniejszym stopniu. Kiedy sytuacja unormuje się, trudno powiedzieć.
Nie tylko Salesforce
Warto spojrzeć na całą sytuację szerzej, a dokładnie rzecz biorąc na obecną sytuację ekonomiczną oraz geopolityczną na świecie. Salesforce nie jest pierwszą firmą IT, która zwalnia osoby w ostatnim czasie. Podobne sytuacje miały lub mają miejsce w innych firmach. Meta, czyli firma macierzysta Facebooka, redukuje 11 tys. miejsc pracy. Vimeo Inc., platforma udostępniania wideo z siedzibą w Nowym Jorku, poinformowała w środę, że zdecydowała się zmniejszyć swoje szeregi o 11% po zwolnieniu 6% personelu w lipcu 2022. HP zlikwiduje aż 6000 miejsc pracy w ciągu najbliższych trzech lat, ponieważ spadający popyt na komputery osobiste zmniejsza zyski.
Łącznie pracodawcy z branży technologicznej zwolnili ponad 150 000 miejsc pracy w 2022 r., na podstawie szacunków Layoffs.fyi, strony internetowej, która śledzi wydarzenia pojawiające się w doniesieniach medialnych i komunikatach firmowych.