Salesforce Admin – kto to jest?
Z tym wpisem zaczynamy opis różnych ścieżek kariery w ekosystemie Salesforce. Będziemy publikować informacje, czym dana rola się charakteryzuje, na czym polega. Znajdą się też wskazówki dotyczące procesu certyfikacji oraz linki do materiałów związanych z tym zagadnieniem.
Zaim zaczniemy, jeszcze jedno wyjaśnienie. W tych artykułach opisywać będziemy ogólne charakterstyki ról. W każdej firmie ta rola może wyglądać inaczej. Dlatego czytając te wpisy popatrzcie proszę szerzej, że opisywać będziemy kierunki, obszary i pamiętajcie o różnicach.
Na początek zacznijmy od oficjalnego filmu, przygotowanego przez Salesforce:
Kim jest Salesforce Administrator?
Administrator jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie systemu. W zależności od wielkości firmy, a prawdę mówiąc ilość licencji Salesforce którymi dysponują może być to pojedyncza rola, lub zespół kilkuosobowy. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie użytkownikom maksymalnego wykorzystania technologii Salesforce. To on wie, jak sprawić, żeby platforma działała zgodnie z celami i wytycznymi firmy. Koledzy czy koleżanki z firmy często zwracają się do takiej osoby jeśli chodzi o utrzymanie platformy czy pytania z zakresu wsparcia technicznego.
Co robi Salesforce Administrator?
Na początku warto wspomnieć, że stanowisko Salesforce Administratora często jest łączona z innymi rolami (w szczególności w firmach, gdzie nie ma zbyt dużej ilości licencji). To dlatego, w szczególności w Polsce, trudno znaleźć oferty pracy na takie stanowisko.
Wracjąc do obowiązków. Osoba taka współpracuje z interesariuszami, aby wiedzieć o problemach, celach a także dobrze rozumieć wymagania biznesowe. Jeśli nie ma analityka biznesowego, taka osoba odpowiedzialna jest za zbieranie wymagań. Głównie używa części deklaratywnej, a wiec odpowiedzialna jest za konfigurowanie całego Salesforce, bez użycia kodu. Może budować nowe, czy rozbudowywać obecne funkcjonalności korzystając z dobrodziejstw platformy.
Salesforce Administrator współpracuje z innymi zespołami i pracownikami firmy. Jest wsparciem jeśli chodzi o problemy techniczne w zakresie obsługi Salesforce. Odpowiada za zakładanie nowych kont użytkownikom, nadawanie uprawnień, a także bezpieczeństwo danych. Dlatego podczas utrzymania platformy tak ważna jest bardzo dobra znajomość Salesforce, funkcjonalności, czy śledzenie releasów.
Jak zostać Salesforce Adminem?
Dobra wiadomość dla wszystkich. Nie musicie mieć zaplecza technicznego! Każdy, kto jest zdeterminowany, ma komputer i internet może nauczyć się bezpłatnie administracji Salesforce.
Z drugiej strony chciałbym podkreślić, że jest to podstawowa rola, która jest fundamentem wszystkich innych w ekosystemie Salesforce. Niezależnie od tego, czy ktoś jest deweloperem, devopsem, architektem czy konsultantem, przez ścieżkę administratora przechodził. Dlaczego? Znajomość platformy, możliwości, ale także jej ograniczeń jest fundamentem do dalszych kroków. Podobnie jak było w szkole – trudno robić skomplikowane operacje matematyczne, jeśli nie wiemy jak dodawać czy mnożyć. Taką podstawą w Salesforce jest właśnie wiedza z zakresu administracji.
Tak jak wspomniałem na początku, administratorem może być każdy. Salesforce udostępnił specjalną, darmową platformę Trailhead, dzięki której można nauczyć się nie tylko podstaw. Znajduje się tam bardzo wiele nowych modułów, z zakresu różnych cloudów.
Wystarczy, że wejdziesz na stronę: https://trailhead.salesforce.com/ , zarejestrujesz się, założysz konto i rozpoczniesz ścieżkę administratora.
Certyfikacja
Ścieżka Salesforce Administratora ma aż 6 certyfikatów, dzięki którym można potwierdzić swoje umiejętności. Zanim do tego przejdziemy, to chciałbym wspomnieć po „pre” certyfikacie. Jest to szczególnie dobra okazja dla osób, które wdrażają się w ekosystem i zdać swój pierwszy „pre” adminowy certyfikat – Salesforce Associate.
Wracając do samej certyfikacji, to w roli administratora mamy poniżej możliwości:
- Administrator — przeznaczony dla osób, które mają doświadczenie z Salesforce i stale szukają sposobów, aby pomóc firmom uzyskać dodatkowe funkcje i możliwości
- Advanced Administrator — dla doświadczonych administratorów Salesforce, którzy opanowali zaawansowane funkcje i funkcje Salesforce w celu rozwiązywania różnorodnych problemów biznesowych
- Business Analyst — jest przeznaczony dla certyfikowanych administratorów Salesforce, którzy rozumieją potrzeby biznesowe, rejestrują wymagania i współpracują z interesariuszami w celu opracowania rozwiązań Salesforce, które napędzają usprawnienia biznesowe.
- CPQ Specialist — dla osób z doświadczeniem w projektowaniu, budowaniu i wdrażaniu przepływów ofertowania za pomocą Salesforce Configure, Price, Quote (CPQ) , technologii wykorzystywanej do organizowania zespołów sprzedażowych
- Marketing Cloud Administrator — dla administratorów, którzy konfigurują i rozwiązują problemy z konfiguracją i żądaniami użytkowników w Marketing Cloud, w tym zarządzanie danymi subskrybentów i nawigacja po konfiguracji
- Platform App Builder — dla osób biegłych w projektowaniu, budowaniu i wdrażaniu niestandardowych aplikacji
Salesforce Admin Portal
Jeśli jesteście zainteresowani ścieżką Salesforce Administratora, zapraszam Was do śledzenie oficjalnej strony Salesforce przeznaczonej dla administratorów: Salesforce Admins. Zajdziecie tutaj bardzo wiele artykułów, porad, materiałów wideo.