Analityk Biznesowy – nowy certyfikat

Trailhead NewsAnalityk Biznesowy – nowy certyfikat

Analityk Biznesowy – nowy certyfikat

Wreszcie doczekaliśmy się! Jak zapewne wiedziecie Salesforce ma dosyć rozbudowaną ścieżkę certyfikacyjną – w zależności od preferencji: developer, administrator, konsultant czy architekt. Niemniej jednak, brakowało jednej – Analityka Biznesowego. I w końcu pojawiła się – można podejść do certyfikatu 🙂

Analityk biznesowy - kto to taki?

Definicji analityków biznesowych jest sporo. Co ciekawe, w różnych firmach zakres obowiązków jest także różny. Każdy z nas ma jakieś wyobrażenie na ten temat. Dlatego często na rozmowach rekrutacyjnych podpytuję o szczegóły, aby mieć to samo zrozumienie roli co kandydat.

Warto wiedzieć, że rola analityka biznesowego może się różnić w projektach Salesforcowych, a w innych technologiach.

Ogólnie rzecz biorąc analityk biznesowy to profesjonalista odpowiedzialny za pozyskiwanie, dokumentowanie i zarządzanie wymaganiami, moderowanie spotkań. Jest on łącznikiem między osobami technicznymi (np. developerami) a biznesem (mam tu na myśli klientów).

Dlaczego ta rola jest taka ważna?

Chciałbym zatrzymać się na ostatnim zdaniu, które napisałem. Ważne jest, aby w projekcie były odpowiedzialne osoby, które będą rozmawiać z klientami, bardzo dobrze rozumiały biznes – nie tylko wycinek, ale całościowo, tak aby jak najbardziej efektywnie dostosować (np. w przypadku Salesforce) możliwości systemu do potrzeb klienta. To on zbiera wymagania, rozumie problemy i wyzwania klienta oraz próbuje na nie odpowiedzieć. Pewnie niektórzy z Was zastanawiają się – dlaczego nie może robić tego developer? Powodów jest kilka.

Najczęstszy jaki się pojawia – to perspektywa osób, z której patrzą na zagadnienia. Standardowo developer będzie rozmawiał „niezrozumiałym” językiem dla klienta. Będzie myślał mocno technicznie od strony APEXa, SOQLa, triggerów itp. Słownictwo to jest zbyt techniczne i kompletnie niezrozumiałe dla biznesu. Klientowi zależy przede wszystkim na funkcjonalności, jak system ma działać i co dostanie w rezultacie – a czy to będzie zrobione zrobione w apex czy flow – szczerze mówiąc nie jest tym zainteresowany. Dlatego analityk biznesowy pełni rolę „tłumacza” między skomplikowanym światem programistycznym, a również skomplikowanym światem biznesowym. Tłumaczy on developerom trudne i skomplikowane procesy biznesowe, często dzieląc je na mniejsze kawałki. Z drugiej strony idzie do klienta i tłumaczy bardzo trudne zagadnienia techniczne w sposób bardzo prosty.

Inny argument jaki pojawia się, to wielu programistów woli spędzić więcej czasu na „mięsie” czyli kodowaniu, a „nie tracić” czas na ciągłe dogadywanie szczegółów z klientem. Takie rzeczy go po prostu nudzą.

Zaraz pojawi się pełno komentarzy do tego co napisałem wyżej. Chciałbym podkreślić, że to wielkie uproszczenie. To nie jest tak, że developer nie może rozmawiać z klientem, czy analityk biznesowy odpowiada za architekturę całego rozwiązania. W projektach informatycznych jest wiele różnych innych ról i wiele zależy też od wielkości i zakresu projektu. Co więcej są osoby, które zmieniają ścieżkę z analityka na developera i odwrotnie, a także niektórzy pełnią 2 role. Powyższy przejaskrawiony przykład ma tylko pokazać rolę między developerem a analitykiem biznesowym.

Jak wygląda ścieżka BA?

Zachęcam do zapoznania się z oficjalnymi materiałami przygotowanymi przez Salesforce – jak wygląda codzienna praca, jakie skille powinna mieć taka osoba czy zapoznać się z historią osób, którzy pracują jako analitycy biznesowi w Salesforce.

Dla kogo i czy warto?

Wróćmy do naszego głównego temat – certyfikacji na Analityka Biznesowego. Z pewnością najnowszy certyfikat Salesforce jest dla osób, które zajmują się analizą biznesową w projektach. Dobrze mieć doświadczenie z zakresu zbierania wymagań, znać narzędzia i techniki. Zagadnień jest sporo.

Przygotowanie do takiego certyfikatu z pewnością uporządkuje wiedzę, a także poznać nowe zagadnienia. Mogło się zdarzać tak, że pewne rzeczy „rozumiecie na czuja”, a przygotowanie takie da Wam dodatkową dawkę wiedzy.

Jakie zagadnienia poruszane są w certyfikacie?

W oficjalnych dokumentach Salesforca przedstawione są poniższe obszary:

Knowledge

    • Familiar with the Salesforce implementation lifecycle.
    • Understand Salesforce environment best practices.
    • Experience in a given industry environment.
    • Understand facilitation and documentation techniques.

Skills

    • Plan discovery activities based on key stakeholders.
    • Map business processes, elicit requirements, and write user stories.
    • Demonstrate effective written and verbal communication skills when working with business and technical stakeholders at all levels of the organization.
    • Apply strong analytical and problem-solving skills.

Abilities

    • Move easily between various influencing and communication styles to engage effectively with diverse audiences and maximize impact.
    • Become a trusted advisor with key stakeholders.
    • Break down complex business processes into manageable steps.
    • Evaluate and recommend Salesforce features as part of solution design.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj na Exam Guide

Ile będzie pytań?

Standardowo jak na egzamin przystało: 60 pytań wielokrotnego wyboru, 105 min. Próg zdawalności 62%

Salesforce również podaje ile pojawi się pytań z jakiego zakresu

    • Customer Discovery: 17%
    • Collaboration with Stakeholders: 24%
    • Business Process Mapping: 16%
    • Requirements: 17%
    • User Stories: 18%
    • User Acceptance: 8%

Jak się przygotować do certyfikatu?

Standardowo punktem wyjście do wszystkich innych certyfikatów w Salesforce jest certyfikat Salesforce Administrator. W kolejnym kroku mamy do zrealizowania specjalnie przygotowane trailheady:

Więcej szczegółów poniżej:

Na koniec życzymy powodzenia i 3mamy kciuki za następny certyfikat !
Written by

Twórca portalu, lider społeczności Wrocław Trailblazer Community

Type at least 1 character to search