Salesforce Hosted MCP Servers
- 17 października 2025
Dynamiczne środowiska biznesowe wymagają, by narzędzia CRM nie ograniczały się do jednego zespołu. Salesforce Hosted Model Context Protocol Servers (MCP) w wersji beta to technologia, która umożliwia agentom AI (zautomatyzowanym programom wspierającym pracę ludzi), dostęp do danych CRM przez zunifikowany protokół, bez konieczności pisania kodu czy czasochłonnych integracji (źródło). MCP działa jak uniwersalny tłumacz, pozwalając AI komunikować się z różnorodnymi danymi firmowymi. To rozwiązanie szczególnie istotne dla firm, których zespoły (np. księgowość, prawo czy operacje) dotychczas musiały korzystać z własnych systemów lub skomplikowanych importów, by wykorzystać wartość danych z CRM. Dzięki MCP można precyzyjnie udostępniać wybrane dane i API – bez narażania bezpieczeństwa. Implementacja tego standardu ułatwia współpracę z narzędziami partnerskimi, własnymi projektami AI czy modułami platformy Agentforce (źródło).
Współczesne organizacje gromadzą w Salesforce krytyczne informacje – o klientach, wpływach, umowach, zobowiązaniach. Jednak nie każdy pracownik zna platformę na tyle, by samodzielnie wyciągnąć potrzebne dane. Teraz, AI wspierające księgowość czy obsługę prawną mogą bezpośrednio łączyć się z MCP i z pomocą prostych poleceń tekstowych analizować, zestawiać i raportować informacje ukryte w CRM. Przykład to dział finansów, który może jednym zapytaniem porównać dane z systemu księgowego i Salesforce pod kątem rozbieżności (>10 tys. USD) – zadanie, które wcześniej wymagało dni ręcznej pracy. Działy prawne z kolei automatyzują analizę zgodności zapisów umownych z faktycznymi interakcjami z klientami. Każdy zespół zyskuje dostęp do tylko tych danych, których naprawdę potrzebuje, a bezpieczeństwo i zgodność z politykami firmy są zachowane dzięki zarządzaniu uprawnieniami MCP (źródło).
Rozwiązania AI rozwijane przez Salesforce (np. Agentforce) coraz częściej stają się elementem pracy różnych działów, a standardy interoperacyjności, takie jak MCP, otwierają możliwości dla szeregu specjalistycznych agentów AI. Przykład? Dział operacji może analizować ryzyka w łańcuchu dostaw, korzystając z asystenta AI, który łączy dane produktowe, sprzedażowe i dostawców, by tworzyć mapy ryzyka i rekomendacje działań. Kwestie zgodności i audytów, dotąd żmudne i podatne na błędy, można teraz obsługiwać w prosty, przewidywalny sposób – wystarczy opisać zadanie w języku naturalnym. Co ważne, innowacja ta nie wypiera dotychczasowych systemów, lecz wzbogaca je, pozwalając wydobyć więcej wartości z dostępnych już narzędzi – nawet tych, które nie zostały pierwotnie stworzone przez Salesforce (źródło).
Wdrażanie nowych integracji często odstraszało firmy ze względu na koszty i złożoność utrzymania. W tym kontekście MCP mocno się wyróżnia. Rozwiązanie Salesforce oferuje:
W przeciwieństwie do otwartych wdrożeń MCP, które wymagają technicznej obsługi, wersja hostowana przez Salesforce skupia się na prostocie i pewności działania.
Wersja beta obsługuje na dziś najważniejsze operacje i popularne API Salesforce, a pełna dostępność rynkowa przewidziana jest na początek 2026 roku. Planowane są dalsze udoskonalenia, takie jak wsparcie dla własnych konfiguracji MCP, obsługa zaawansowanych procesów (np. flows, invocable actions), integracja z partnerami na AppExchange czy narzędzia do monitorowania aktywności agentów. Scriptowany dostęp do CRM przy pomocy AI zmienia sposób pracy – już nie tylko analitycy czy administratorzy, ale także zespoły nie-techniczne mogą szybko pozyskiwać dane, nie ryzykując naruszenia polityk bezpieczeństwa (źródło). Salesforce nie zamierza na tym poprzestać – celem jest, aby AI mogła nie tylko przekraczać granice systemów, ale także wykonywać czynności i proponować działania zgodnie z logiką firmy.
Czy powszechna dostępność inteligentnego, kontekstowego wsparcia AI ostatecznie przekształci podejście biznesu do zarządzania informacją i automatyzacji? Bo przyszłość CRM właśnie staje się dostępna dla każdego – niezależnie od działu, roli i umiejętności.